Chronische stress? Ontwikkel je compassie-gen!

In maart volgde ik de masterclass: ‘Compassie als sleutel tot geluk’.
Ernst Bohlmeijer leerde ons hoe we gelukkiger en gezonder worden door (zelf)compassie te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat vriendelijk en compassievol denken, voelen en doen invloed heeft op ons immuunsysteem, hart-en vaatstelsel, de frontale cortex en zelfs op onze genen.

We leerden dat we drie emotiesystemen hebben; het jaagsysteem, het beschermingssysteem en het kalmeringssysteem. Door deze drie in balans te brengen verandert chronische stress in gezonde stress. En we ontdekten dat het vergroten van zelfcompassie zorgt voor meer vitaliteit, plezier en creativiteit.

Hoe kan dat? Dat werd als volgt uitgelegd. Wij mensen hebben het vermogen tot zelfmonitoring. Voor zover wij weten beschikt geen andere diersoort over dit vermogen.

Je zult nooit jouw kat of hond voor de spiegel zien staan omdat hij zich zorgen maakt of hij er wel goed genoeg uitziet. Noch zie je een zebra het drinken bij een favoriete waterplaats vermijden, omdat hij denkt dat de leeuw die daar de vorige keer was er vandaag vast weer zal zijn. Of misschien zelfs wel een paar vrienden heeft uitgenodigd om mee te gaan.

Bij ons mensen kan dit vermogen leiden tot piekeren, spijt en zelfkritiek. Dit heeft effect op ons lijf. Je hartslag gaat omhoog, je maagzuur neemt toe en je spant je spieren aan. Het beïnvloedt onze emoties en lichamelijke gesteldheid. Gelukkig hebben wij een keuze. We kunnen er voor kiezen op een meer vriendelijke vergevende manier naar onszelf en de wereld te kijken.

Wat kun jij doen om dit potentieel aan te boren?

Bohlmeijer heeft het antwoord. Ontwikkel je hartkwaliteiten. Compassie; een zorgzame en vriendelijke geestestoestand, aanwezig zijn bij wat zich aandient en daar naar handelen. En kalmte, liefde, gelijkmoedigheid, vergeving en dankbaarheid. Het advies is dit spelenderwijs te leren. Er mee te gaan experimenteren en daar plezier aan te ontlenen.

Je kunt de dag bijvoorbeeld beginnen en eindigen met een klein ritueel. De dag beginnen met een bepaalde intentie maakt de kans groter dat je je ernaar gedraagt. Het helpt ook als je je voorstelt dat je je er al naar gedraagt.

Hoe werkt dat?

Zet de wekker ’s ochtends vijf minuten eerder. Voel hoe je in bed ligt. Verken je lichaam van je top tot teen. Waar raak je het matras en waar maak je contact met je dekbed? Voel de zwaartekracht. Ervaar de warmte. Voel je adem. Ontspan.

Denk dan aan de intentie waarmee je de dag begint. Welke intentie is dat? Maak je een voorstelling van dingen doe je doet vanuit deze intentie. Rek je uit en sta op.

Aan het eind van de dag neem je de tijd terug te kijken. Hoeveel stress had je? Wanneer was je compassievol naar jezelf of anderen? Wanneer kritisch? Heb je kansen benut om je hartkwaliteiten in te zetten? Waar ben je trots op of wordt je blij van? Wat wil je morgen doen? Ontspan nog even voor je gaat slapen.

Deze oefening zet jouw kalmeringssysteem aan. Ik ben benieuwd wat het effect is op jouw vitaliteit, plezier en creativiteit en wens je veel speelsheid toe!