Jouw eigen veerkrachtkookboek

Ken je mensen die bij tegenslag altijd bij de pakken neer gaan zitten? Soms zou je ze toe willen schreeuwen dat ze gewoon iets moeten doen. Vraag hulp! Kom van de bank af! Maak het uit! En daar wordt zelden naar geluisterd. Is dat raar? Natuurlijk niet! Hoe vaak volg jij iemands goed bedoelde advies in één keer op?

Op dezelfde manier wordt mij gevraagd hoe mensen veerkracht kunnen ontwikkelen. Ik ben toch psycholoog? En vervolgens kan ik allerlei goede adviezen geven: zorg voor je lichamelijke gezondheid, zoek mensen die je kunnen steunen, doe een meditatie om om te gaan met nare emoties. Alleen worden mijn adviezen niet per se opgevolgd… Dus draai ik het om. Als jij veerkrachtiger wilt worden, zal je aan de slag moeten met jouw veerkracht. Je kunt het ontwikkelen van je veerkracht vergelijken met een kookboek maken.

Als je één probleem hebt, kun je gewoon de oplossing zoeken – het recept om een band te plakken of een scheiding netjes af te handelen. Sommige recepten zijn makkelijk, anderen moeilijk. Maar in het leven kom je nog wel meer tegenslagen tegen. Dan is het goed om aan je eigen kookboek te werken.

Wat zijn jouw effectieve manieren om met tegenslagen, stress, uitdagingen om te gaan?

Je kunt je eigen recepten verzamelen. Zoek je eigen succesverhalen op. Kijk bij anderen af hoe zij met tegenslagen omgaan. Oefen met nieuwe manieren. Een aanzetje voor je eigen veerkrachtkookboek wil ik je graag mee geven. Misschien helpt het je om je eigen veerkracht te laten groeien! Je kunt het recept vaker invullen, met steeds andere inhoud. Er is niet één manier. Zo heb je zelf ook keus uit verschillende recepten.

Recept voor veerkracht

1. De signalen van tegenslag waar dit recept goed voor is, zijn …………………..

Tegenslag is onvermijdelijk maar ook heel persoonlijk en subjectief. Wat is voor jou een teken dat je iets lastig vindt? Denk aan emoties (verdriet, angst, woede), aan lichamelijke signalen (slaapgebrek, pijn in je rug of nek, steeds trek in chocola) of aan gedachtes (piekeren, jezelf veroordelen). Zie de signalen als nuttige alarmen: ze vertellen je dat je iets nodig hebt.

2. Wat ik dan nodig heb, is het volgende …………………..

Hoewel we soms vooral bedenken wat er ontbreekt of niet goed is, is het ook waardevol om na te denken over wat je op een moment van tegenslag nodig hebt. Heb je behoefte aan rust, duidelijkheid, steun, energie, vertrouwen, liefde, …? Probeer hierin wel realistisch te zijn: het probleem verdwijnt waarschijnlijk niet opeens, het gaat er om wat jouw helpt om je beter te voelen en er beter mee om te gaan.

3. Wat ik zelf kan doen om dat voor elkaar te krijgen, is …………………..

Als je zelf aan iets kunt doen om jouw behoeftes te (laten) vervullen, dan is het eenvoudiger om veerkrachtig te zijn. Misschien kun je jezelf vriendelijk toespreken, kun je om hulp vragen, kun je iets leuks doen om weer even te genieten, rust nemen, naar buiten gaan of iets heel anders. Het gaat er niet om of de tegenslag jouw schuld is of niet. Misschien heeft iets of iemand jou iets aangedaan waardoor je je nu rot voelt. Door te kijken naar wat jij zelf kunt doen, neem je zelf het stuur weer in handen om er het beste van te maken.

4. Wat mijn eerste stap is die ik dan zet, is …………………..

Het is vaak makkelijker om te bedenken wat je zou moeten doen, dan om ook te beginnen. Maak de eerste stap dan ook zo concreet mogelijk! Als je bij tegenslag vaker even een wandelingetje zou willen maken, kun je zeggen dat de eerste stap is om je schoenen aan te doen na het avondeten. Als je steun zou willen zoeken, is de eerste stap misschien een appje sturen aan je moeder of aan je beste vriend. Zorg dat je eerste stap zo simpel is, dat je die ook makkelijk kunt zetten als je je minder goed voelt.

Meer weten?

Wil je je eigen veerkracht verder ontwikkelen? Najaar 2017 verschijnt mijn boek “Jouw psychologisch kapitaal” bij uitgeverij Boom. Daarin ga jij aan de slag met veerkracht, hoop, optimisme en zelfvertrouwen. Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief of hou de website in de gaten.